logo: מעצבת פנים - מיטל צימבר | איכות עיצובים, לוגו

בחירת קבלן מבצע

משפצים את הבית הישן? עוברים למקום חדש? בונים בית מאפס? לא חסרות סיבות לכך שאנחנו רוצים לעשות שינוי בבית שלנו, אך תמיד התוצאה הרצויה שלנו תהיה שיפור משמעותי באיכות החיים. שיפוץ או בנייה הן משימות גדולות ומורכבות בפני עצמן שדורשות מאיתנו, כבעלי הבית, המון חשיבה, תכנון והכנה מראש. 

השלבים בדרך להגשמת בית החלומות שלנו הם רבים וכל אחד מהם מורכב בפני עצמו, אך יש איש מקצוע אחד שממש את המשימה בשטח – וזהו הקבלן. 

עם בחירת קבלן מתאים עולים חששות רבים, וזה דבר ברור. הקבלן מהווה חלק גדול מאוד מהתקציב לשיפוץ – עד 50% ממנו, והוא האיש האחראי בכל מה שנוגע לבנייה. זאת אומרת, אם נופלים על קבלן שאין איתו חיבור והבנה משותפת של החזון לבית, או שהוא לא מסוגל להוציא לפועל את התוכניות על הצד הטוב ביותר, אתם עשויים לצאת בנזק. למעשה, גם לאחר סיום העבודה, תעודת האחריות שלכם לבית נמצאת אצל הקבלן המבצע, והוא הגורם אליו יש לפנות על כל בעיה או תקלה. אם כך, נרצה לוודא שאנחנו בוחרים בקפידה את הקבלן שאיתו נעבוד. ישנם כמה כללים שאם נפעל על פיהם נוכל להעלות משמעותית את הסיכויים לכך שנבחר בקבלן מוצלח. 

בחרו קבלן שיפוצים רשום 

על פי חוק, עבודות בנייה בהיקף או סוג מסוים מותרות לביצוע רק על ידי קבלן שיפוצים רשום. בעזרת רישום הממשלה יכולה להראות מי אילו הקבלנים המורשים והמנוסים. קבלן רשום יעיד לרוב על כך שהוא אדם אחראי ורציני, שדואג לעשות את עבודות בצורה נכונה ומסודרת. רישום קבלן כולל הצעת תעודות רלוונטיות ו/או המלצות מקצועיות של בעלי מקצוע שונים. אדם שעבודתו דורשת בבסיסה עבודה לפי החוקים, הכללים וההיתרים הנכונים בכל שלביה, מן הראוי שהוא עצמו יחזיק בתעודות ובמסמכים הרלוונטיים למקצוע. אוסיף ואומר כי קבלן רשום חשוף יותר לתביעות מאחר וניתן להגיש עליו תביעה דרך איגוד הקבלנים ולכן ניתן להניח שהוא ידאג אף יותר למוניטין שלו. 

המלצות 

בקשו לדבר, לשמוע או לראות המלצות מאנשים שכבר עבדו בעבר עם אותו קבלן בו אתם מעוניינים לעבודתכם. המלצות או חוות דעתם של אחרים יוכלו להאיר את תשומת לבבכם לפרטים שחשובים לכם בעבודה עם קבלן, או מנגד, פרטים שיגרמו לכם לפסול עבודה איתו. מלבד המלצות וחוות דעת, תוכלו לבקש לראות עבודות קודמות של אותו קבלן כדי לבחון את טיב וסגנון עבודתו. אין בושה בלבקש המלצות וחוות דעת טרם תחילת העבודה. להפך, זה יראה עליכם שאתם רציניים ואף עשוי למנוע מכם לשתף פעולה עם קבלן שסירב לענות על בקשותיכם. 

תקשורת טובה 

קבלן הוא לא סתם עוד בעל מקצוע. הוא האדם שאחראי במו ידיו על הוצאת אחד החלומות הגדולים שלכם לפועל, והוא הולך להיות עמכם בקשר רציף ואינטנסיבי למשך זמן רב. תקשורת לקויה תביא לתוצאות לקויות! לכן אסור לנו להתפשר. שיפוץ אינה עבודה שאפשר לתקן ולשנות בקלות, ותקשורת לקויה בהחלט עשויה להביא לכך שלא תקבלו את התוצאה שרציתם, שלא תמיד באשמתכם. לא רק זאת, אלא שאתם גם מעבירים לקבלן סכומי כסף גדולים ורצוי מאוד שיעשה בהם שימוש טוב, מדויק ונכון. 

טרם התחייבות לקבלן ותחילת העבודה, רצוי שתשאלו כמה שאלות בסיסיות 

האם הקבלן קשוב אליכם ולבקשותיכם, או שהוא חסר סבלנות? 

האם הוא נותן מענה מדויק? פעמים רבות יתכן שתקבלו מענה על שאלות ובקשות, אך זהו לא המענה שרציתם. זה סימן לכך שהתקשורת אינה טובה.

האם הקבלן שואל גם אתכם שאלות על העבודה?

האם הוא מנסה לוודא מולכם את הדברים עד הפרט האחרון ורושם לעצמו הערות? 

האם הוא נראה אכפתי ואמין? לא רק שתקשורת טובה תאפשר לכם להנות מהתהליך, אלא שהיא גם עשויה להציל את הפרויקט מטעויות שנפלו על חוסר הבנה. 

האם הקבלן פעיל בשטח? 

לחלק מהקבלנים יש נטייה לנהל מספר רב של פרויקטים בו זמנית, מה שגורם להם להיות נוכחים פיזית באתר הבנייה רק לעיתים רחוקות, וזה עשוי להעיד על כך שהם לא מאוד מעורבים בפרויקט או שיהיה להם קושי לספק תשובה מיידית במקרה של תקלות ושאלות. לעומתם, קבלנים שעובדים עם הפועלים שלהם באתר נוטים להכיר לעומק את העבודה ויכולים הרבה פעמים לספק מענה נכון ומיידי. 

החזקת מסמכים חשובים בתוקף מלבד קבלן רשום. 

קבלן טוב חזק להחזיק את כל התעודות, המסמכים והאישורים הרלוונטיים שעודם בתוקף. שימו לב שיש בידו ביטוחים לכל מקרה, שהוא מגיש הצעת מחיר מפורטת ומנומקת על העבודה – כך שתוכלו 

"לכסות" מבחינתכם כל חלק מהתשלום שהעברתם, ושיש בידכם חוזה עבודה המכיל את הפרטים הבאים 

תאריך התחלה וסיום, ביטוח, ניקוי השטח ופינוי פסולת לאתר מורשה, תשלומים ואחריות לאחרי סיום העבודה. מומלץ ואף חובה לא לוותר על חוזה עבודה מסודר מול הקבלן המבצע. 

השלב הסופי בהחלט 

עכשיו אחרי שצמצמתם את רשימת הקבלנים האפשריים, תוכלו להיפגש עם שניים או שלושה מתוכם ולבחור מתוך העדפותיכם האישיות והכלכליות את הקבלן המבצע שיוציא לפועל את בית החלומות שלכם. 

רוצים להכיר יותר? לשוחח איתי באופן אישי?
השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם