logo: מעצבת פנים - מיטל צימבר | איכות עיצובים, לוגו

בית נגיש – הוא בית חכם

 תכנון בית לטווח הארוך הוא משימה לא פשוטה. יש להתחשב בהרבה משתנים וליצור עיצוב על זמני שנוכל להנות ממנו זמן רב. אולם עם כל השינויים שבאים עם השנים, דווקא כן קיים דבר שניתן לצפות מראש ולקחת בחשבון בעיצוב נגישות. 

בית נגיש הוא בית חכם מכמה סיבות. קודם כל, במידה ואנחנו מתכננים בית שישמש אותנו לטווח של עשרות שנים, טוב לקחת בחשבון שעם הגיל ההליכה, העלייה במדרגות והמעברים ממקום למקום נעשים פחות ופחות קלים. על כן, תכנון גישה נוחה וקלה לכלל חללי הבית היא בהחלט החלטה נבונה שנוכל להנות ממנה בעתיד. חשוב לזכור שהחיים הם דינמיים ואין לדעת מתי נתקל בצורך לנגישות. אפילו אם אתם לא מסתכלים לטווח הרחוק, אורחים, בעיקר מבוגרים, שיבואו אליכם לביקור, יוכלו להגיד כמה הנגשה של הבית חשובה ועוזרת. 

בעיקר כשאנחנו משקיעים כל כך הרבה זמן, מחשבה וכסף לעיצוב הבית, נרצה לעצור לרגע ולוודא שהבית ישרת אותנו טוב לכל משך הזמן שנתגורר בו, ויותאם לכל צורך שיעלה. כמובן שעולה השאלה הבאה – איך נדאג שהבית שלנו יהיה נגיש? 

מעברים ופתחים – 

את כל המעברים – המסדרונות, הדלתות, מבואת הכניסה וכיוצא בזאת, יש לתכנן ברוחב מספיק למעבר נוח עם כסא גלגלים ושיהיה גם מרחב תמרון לסיבוב או פנייה לכניסה לחדר. אם אתם חייבים להתפשר – רוחב מינימלי מומלץ הוא 90 ס"מ. הרוחב האידיאלי הוא 120 ס"מ. כמו כן, גם פתחי חדרים צריכים להיות בגודל תואם של 90 ס"מ, ואילו מקומות עיקריים כמו מבואת הכניסה לבית – ברוחב מטר וחצי. נשתדל שכל מעבר או כניסה יבואו בגובה אחיד עם שאר הבית. אם הדבר לא מתאפשר נרצה להימנע ממדרגות או להתקין רמפה מובנית שתהיה נוחה ולא תלולה מידי. 

תכנון מקלחות ושירותים – 

מקלחות ושירותים הם איזורים מעט מורכבים יותר לתכנון נגיש מכיוון שקיימים יותר אלמנטים בהם יש להתחשב. נרצה ליצור מעבר נוח במקלחון ובין האסלה לכיור. מקלחון הוא חובה לנגישות, ועדיף שיהיה מותקן בו ספסל, ושגודלו יהיה נוח להעזרות באדם נוסף. גודל מקלחון מומלץ יהיה 120 סמ"ר לפחות. גם האסלה צריכה להיות גבוהה יחסית, והכיור נמוך, כך שאדם המשתמש בכיסא גלגלים או בעל קושי בהתניידות יוכל לקום ולשבת בקלות. חשוב להתקין מאחזים באזור האסלה והמקלחון. 

מה עושים אם הבית בעל יותר מקומה אחת? 

על כל פנים נרצה לתכנן חדר שינה לאירוח בקומת הכניסה, לבן משפחה מבוגר, לאורח, או לאדם שנמצא בתקופת החלמה. ניצור יחידת אירוח מרווחת ומונגשת ועדיף גם להוסיף שירותים ומקלחת צמודים ונגישים. במידה ואחד מדיירי הבית או אורח קבוע הוא בעל מוגבלות, אלה הדברים עליהם נרצה לשים דגש: 

  1. בית חכם וטכנולוגי – שווה להשקיע עוד כמה שקלים כדי ליצור בית חכם שאפשר להפעיל עם הטלפוןאו שלטים ומתגים, כמו תריסים חשמליים, תאורה, דלתות ועוד. 
  1. ריצוף הבית יהיה מחוספס ולא חלק, למניעת החלקה
  2. הכיורים בבית יהיו נמוכים ויאפשרו גישה מלאה. לעיתים זה אומר שלא יהיה ניתן להתקין ארון מתחת לכיור, כדי לאפשר גישה עם כסא גלגלים. 
  1. מקומות אחסון ומקררים – נרצה שתהיה גישה נוחה לכל החלקים בהם. במקומות אחסון הדבר אומרשגובהם ועומקם יתאים לטווח של המשתמש, ובמקררים נעדיף כאלו החצויים באמצע למקרר ומקפיא. 
  1. נתקין מאחזים בכל נקודה של מעבר ממקום למקום בבית, בעיקר באיזורים בהם נדרשות קימה וישיבה. 
  1. אם יש לנו מדרגות בבית – חשוב שאלו יהיו מדרגות רחבות ויציבות במיוחד, עם אפשרות להתקנת מעלון חשמלי. חשוב לזכור שאין לנו שליטה בכל פרט בחיינו, ואפילו שחשוב להישאר אופטימיים, שווה להשקיע את כספינו בבית נגיש. אם כבר החלטתם על שיפוץ כה נרחב, אתם תקלו על עצמכם בהרבה אם תצרו מרחב בעל נגישות.

כל דבר בעיצוב פנים, חשיבה מעמיקה ותכנון לפרטים טרם תחילת העבודה תתגלה כיותר ממשתלמת – היא תספק לכם את בית החלומות, שיענה על כל צורך וישרת אתכם ביעילות לעוד שנים רבות. 

 

 

רוצים להכיר יותר? לשוחח איתי באופן אישי?
השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם