כידוע, עולם הדיור בארץ ובעולם ביצע שינוי דרסטי בעשרות השנים האחרונות. אם בעבר היו שטחים רבים לבנייה ובתי קרקע פרטיים היו זמינים יחסית בשפע ובמחירים סבירים, הרי שהיום המצב השתנה מקצה אל קצה והרוב המוחלט של הבתים הם למעשה דירות בבניינים רבי קומות. 

עם השינוי במצב הדיור בעולם ועליית צפיפות האוכלוסייה, קטנה גודלה של הדירה הממוצעת. עולם עיצוב הפנים נאלץ לעבור מהפך ולהתאים את עצמו גם למציאת פתרונות יצירתיים לעיצוב אלגנטי ואיכותי של חללים קטנים. 

אז אם יש בידכם בית או דירה קטני מימדים ואתם לא רוצים להתפשר בעיצוב ובאווירה בבית, אלה הטיפים שלי לתכנון וסידור נכון של חלל קטן. 

  1. שמירה על מרחבים פתוחים

בעיצוב חללים קטנים הקאטץ' הוא לתת תחושה של מרחב. אחת הדרכים לעשות זאת היא ליצור מרחב שנראה כמה שיותר פתוח. במקום להשתמש בקירות או מחיצות גסות, ניתן לבצע את ההפרדה בין האזורים השונים בעזרת מחיצות חצי שקופות, מחיצות זכוכית, ומרשביות. טריק נוסף הוא להשתמש באשליה של הפרדת מרחבים באמצעות משחק בצבע, ריהוט ושטיחים. המטרה היא לתת מרחב כמה שיותר פתוח שנותן לנו לתפוס כמה שיותר מהמרחב במבט אחד. כך החלל מורגש יותר וניתנת לנו תחושת קלילות ואווריריות במרחב. 

  1. ריהוט נכון בחלל המעוצב

ישנם 2 עקרונות חשובים אותם צריך לשקול בבחירת ריהוט נכון לחלל קטן. 

א. ריהוט רב תכליתי – ריהוט המשמש אותנו לכמה פונקציות במקביל. 

אם בבית שלכם חסר מקום להכנת פונקציות מסויימות שהכרחיות לכם כמו מיטה נוספת לאורחים, מקומות אחסון וכו', ניתן להשתמש ברהיטים שרב תכליתיים שרוב הזמן יפנו לכם מקום בחלל ובעת הצורך ישמשו למטרות שונות. 

לדוגמא: ספה שנפתחת למיטה, קונסולה או שולחן שנפתח לפינת אוכל, כסאות שניתן לערום אחד על השני, שולחן סלון שניתן לפתיחה או להגבהה, מקומות אחסון שמוחבאים בתוך ספות או שולחנות ועוד. 

ב. גודל וצורה – בעיצוב חללים קטנים הכרחי לנו לתת דגש על גודל הרהיט וצורתו. 

שיקול הנוגע לגודל בבחירת רהיט לחלל קטן הוא לבחור את הגודל המינמלי הדרוש לפרטי הריהוט שיענו על צרכי דיירים הבית. שיקול נוסף הנוגע לצורתו של הרהיט, אומר שבכדי ליצור תחושת מרחב בחלל יש לבחור בריהוט שיאפשר כמה שיותר מעבר של אור ושלא יראה גס וכבד מידי. למשל, נעדיף ספה "מרחפת" על רגליים דקיקות מאשר ספה שיושבת על הרצפה, ונחליף רהיטי אחסון כמו ספריות, כונניות ומזנונים ברהיטים מרחפים צמודי קיר או מדפים. ככל שהפריט קליל ומותאם לגודל החדר, כך תשיגו תחושת מרחב גדולה יותר. אין טעם להכניס למרחב פריט כבד המשתלט עליו ויוצר בו תחושת עומס. 

ניתן לשחק עם צבעי הרהיטים וללכת על צבעים בהירים שישתלבו עם הקירות או אפילו פריטי ריהוט שקופים העשויים מחומרים כמו פלסטיק או זכוכית שיעלמו מהעין ובכך "יפנו מקום" בחלל. 

העקרון הוא פשוט- ככל שרואים יותר את שטח הרצפה והקירות, כך המרחב נראה גדול יותר. 

  

  1. צבע

אי אפשר להדגיש מספיק כמה צבע עושה את כל ההבדל. המרחב שאנחנו תופסים מושפע מהאור שהעין שלנו תופסת. ככל שהעין תופסת יותר אור כך מרגיש לנו שהחלל יותר רחב ופתוח. בעצם מה שהכלל הזה אומר הוא שעל הצבעים בחדר להחזיר כמה שיותר אור לעין. לכן, פלטת הצבעים לחדר קטן תהיה תמיד צבעים בהירים! 

אין בכוונתי להגיד שלא ניתן להשתמש בצבעים כהים כלל, אך הצבעים השולטים בחלל ללא ספק צריכים להיות צבעים בהירים. את הקירות יש לצבוע בגוונים כמו לבן קלאסי, שמנת, בז' בהיר, אפור עדין בהיר וצבעי פסטל בהירים ועדינים. 

אפשר ליצור משחק מעניין במרחב בעזרת צבעים מאותה משפחת צבע או טקסטורות שונות, בתנאי שלא נעמיס על המרחב בצבעים כהים. גם צבע פריטי הריהוט שנשלב במרחב חשובים מאוד בעיצוב חללים קטנים. ככל שצבעי הרהיטים יהיו בהירים ותהיה אחדות בינם לבין שאר החלל, ייווצר שקט ואור במרחב. 

תוספות מעניינות שנועדו להכניס אופי למרחב אפשר לעשות באמצעות פריטי נוי כמו: כריות נוי, עציצים, פריטי אומנות, טסטיל ותמונות. התנאי הוא להעמיס כמה שפחות בפריטים וליצור מרחב קוהרנטי. 

  

  1. שימוש באשליות אופטיות בעיצוב דירה

יצירת אשליית עומק 

נרצה לגרום לחלל להראות כמה שיותר רחב מימדים ופתוח. דרך מצויינת להשיג זאת היא בעזרת אמצעים שונים הנותנים לחלל הרגשה גדולה יותר גם מבלי שביצענו בו שינויים דרסטיים. הקפידו על חלונות גדולים מאפשרים להכניס את החוץ פנימה, ועושים קסמים במרחב. כלל ששטח זכוכית החלון גדול ושלם יותר, כך החלל מרגיש יותר מואר ומאוורר. 

השתמשו במראות שהן טריק נהדר להוספת אור והכפלת המרחב בחלל. כמו מראות כדאי מאוד להשתמש במשטחים מבריקים שמחזירים אור, בין אם מדובר ברהיטים או רצפות. יצירת אשליית גובה כמו שחשוב העומק במרחב, גם לגובה התקרה ומרחקה מהרצפה השפעה גדולה על תחושת המרחב. יותר גובה מכניס לנו יותר אור, ותחושת גובה תתן לנו הרגשה כאילו החלל גדול אף יותר. 

ישנן דרכים שונות ליצירת אשליה של גובה במרחב. כמה מהדרכים המומלצות ביותר הן שימוש בוילונות גבוהים מתקרה עד רצפה, גם אם הם עוברים מעל או מתחת לחלון, יצירת פתרונות אחסון לגובה ושימוש באשליות אופטיות כמו שילוב של פסים ארוכים לגובה בחלל. 

  1. תאורה מעוצבת

מכיוון שכבר דיברנו הרבה על אור ואיך הוא משפיע על תפיסת המרחב בחלל, ראוי שנציין את התרומה הגדולה של תאורה נכונה בעיצוב חללים קטנים גופי תאורה בעלי עוצמה מתאימה, מפוזרים נכון במרחב ובעלי מספר עוצמות וגוונים, יעצימו את המרחב שלכם ויגרמו לו להראות גדול יותר. השתמשו בגופי תאורה צמודי תקרה, מנורות קיר, מנורות שולחן, מנורות רצפה ועוד. 

  1. סדר וארגון

סדר וארגון בעיצוב חללים קטנים הוא חובה ואין בו מקום לפשרות. צמצמו חפצים מיותרים והשאירו רק מה שאתם באמת משתמשים בו ביום יום. דאגו למקומות אחסון שיחביאו את הבלאגן ויגרמו לחלל להיות יותר נקי והרבה פחות עמוס. 

רוצים להכיר יותר? לשוחח איתי באופן אישי?
השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם