logo: מעצבת פנים - מיטל צימבר | איכות עיצובים, לוגו

תכנון נכון של תאורה לבית

תאורה בבית היא אלמנט קריטי בעיצוב הסופי, ונותן המון גם מבחינת מראה וגם מבחינת פרקטיות. ועדיין, נראה שבהרבה בתים ההשקעה בתאורה מתפספסת ולכן הם נשארים עם עיצוב שיכל להיות ברמה הרבה יותר גבוהה אך הוא לוקה בחסר. 

כשניגשים לעיצוב בית, נרצה לתכנן את התאורה בו מראש, ולהתאים אותה בדיוק לכל חלל וחלל. חוקי יסוד לתכנון תאורה נכונה: 

  1. שליטה בכמות גופי התאורה בחלל.

עומס של גופי תאורה נראה רועש ומגושם, וחוסר של גופי תאורה נותן לבית אווירה ריקנית ויוצר חלל לא נוח לשימוש מבחינת פונקציונליות. 

  1. יצירת מתג הפעלה נפרד ונוח לשימוש לכל אחד מגופי התאורה.
  2. שימוש בכל סוגי גופי התאורה וגווני האור ברחבי הבית.

אילו סוגי תאורה נרצה בבית וכיצד נשלב אותם נכון? 

תאורה כללית 

תאורה כללית היא התאורה השוטפת שנמצאת במרכז התקרה בחלל מסויים ומטרתה לספק הארה כללית באותו חלל. כשאנחנו מתכננים לרכוש גוף תאורה כללי, נרצה לשים דגש על כמה דברים עיקריים: 

  1. עוצמת האור הנדרשת לחדר לפי גודלו במ"ר, ויכולת הפצת האור של גוף התאורה הספציפי. גוףהמגיע עם כיסוי אטום, לא יפיץ אותה כמות אור כמו גוף שמגיע עם כיסוי זכוכית שקוף, אפילו ששניהם בעלי אותה עוצמת ואט. 
  1. גוון האור שמפיץ גוף התאורה – לבן, צהוב, או שילוב נכון של השניים? היום יש לנו קשת של גווניםבתוך הלבן, שבזכותה אנחנו יכולים לקבל עוצמת אור גבוהה יותר יחד עם אווירה חמימה. הלבן החם, הוא גוון אור השומר על חמימות של תאורה צהובה אך בהיר ועדין יותר. הוא נועד למקומות כמו סלון או חדרי שינה. הלבן הטבעי, מספק תאורה בעלת עוצמה גבוהה וחיוורת יותר ונועד למקומות כמו מטבחים, משרדים, משטחי עבודה ועוד, אך פחות מומלץ בחדרי שינה. שימו לב- אור לבן קר נותן תאורה חיוורת וקרה במיוחד ולכן פחות נועד לשימוש ביתי ומשמש בעיקר חנויות, קניונים וכו'. 

 

תאורת עבודה 

תאורת עבודה היא סוג תאורה שנרצה להשתמש בו באיזור עובדה, שולחנות כתיבה, משטחי עבודה (יכול להיות במטבח לדוגמא), או בכל איזור אחר בו דרושה תאורה ממוקדת וישירה להתנהלות פרקטית. כאשר מתכננים תאורת עבודה, נרצה להתמקד בכמה דברים כדי לוודא תאורה יעילה ושימושית. מיקום גוף התאורה- צריך להיות לפניכם, כך שהוא יאיר ישירות על המשטח, ולא בזווית בה תצרו צל עם גופכם. כמו כן, גוף התאורה צריך להיות ממוקם בגובה בו לא יסנוור אתכם. לרוב גופי תאורה, בעיקר שולחניים, יגיעו עם כיסוי עליון שימנע תופעה זו. צבע האור של תאורת עבודה תמיד יהיה לבן! זהו הצבע החזק והבהיר ביותר, והוא אינו מאפיל על צבעים אחרים, כך שרמת הפוקציונליות ונוחות השימוש בו היא הגבוהה ביותר. 

דוגמאות לתאורת עבודה: 

מנורת שולחן בעלת אלומת אור ממוקדת, גופי תאורה הצמודים לחלק התחתון של ארונות המטבח אשר מאירים את משטחי השיש, ועוד 

  הכי חשוב – תכננו את התאורה מבעוד מועד. 

התייחסו לכל פרט בתכנון נכון של תאורה, ודאגו לשלב אותה במינון המתאים. אל תחסכו בסוגי תאורה, ובצעו שימוש גם בתאורת אווירה ובתאורת עבודה, אשר יתנו לכן חלל פונקציונלי ונעים במיוחד. ואם אתם נמצאים בדיוק לפני בנייה או שיפוץ מחדש של הבית תוכלו ליצור איתי קשר ואייעץ לכם בכל נושא בשמחה. 

 

תאורת אווירה 

זאת התאורה שגורמת לנכנסים לחלל להתפעל ממנו ובאמת להרגיש בעיצוב היוקרתי. תאורת האווירה כמו ששמה מעיד, היא אווירה מיוחדת ורומנטית שמטרתה להדגיש אלמנטים עיצוביים בחלל ולהעניק רובד נוסף לחדר אשר מבליט את הייחודיות בו ומשרה תחושה נעימה במקום. סוגי תאורת אווירה שבהם נשתמש: 

זרקורים וספוטים 

אלו לרוב גופי תאורה מתכווננים בעלי קרן אור רחבה או צרה שמאפשרים הארה ממוקדת על חפץ, אזור, פריט אומנות כמו ציור או תמונה ועוד. ישנם גם גופי תאורה שקועי גבס המשמשים למטרה דומה – מדגישים ומוסיפים לחלק מיוחד בעיצוב. את הזרקורים והספוטים אפשר למצוא עם נורות לד שהן חסכוניות בחשמל ומחזיקות מעמד זמן רב. 

מנורות קיר 

גופי תאורה צמודי קיר, כאשר הם באים כתאורת אווירה, משמשים אותנו בעיקר להארת קיר מיוחד או חלק ממנו. כאשר משתמשים במנורות קיר אפשר לשחק עם כיווני האור: הארה כלפי מעלה, הארה כלפי מטה, או הארה כלפי מעלה ומטה יחדיו. 

פסי אור לד 

אלו פסים אור קבועים הרצופים בשורות של מנורות לד קטנות בעלות עוצמה נמוכה יחסית. בזכות העוצמה הנמוכה והגמישות בשימוש בפסי לד, ניתן לשלב אותם בעיצוב בדרכים רבות: הבלטת עיצובי גבס, הארה מסביב להיקף המיטה, הארה פנימית בארונות או עיצוב ארונות צפים ועוד. כשמשתמשים בפסי לד חשוב מאוד להשקיע בנורות לד מאיכות גבוהה, אשר תקבע את אור החיים של הנורות ועוצמת האור-  דבר שחשוב מאוד כשמדובר בתאורה שפועלת לאורך זמן.

 

רוצים להכיר יותר? לשוחח איתי באופן אישי?
השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם