logo: מעצבת פנים - מיטל צימבר | איכות עיצובים, לוגו

דעו את הזכויות שלכם – אחרי השיפוץ

 הגעתם לרגע המיוחל – פרוייקט שיפוץ הבית הסתיים ואתם סוף סוף יכולים ליהנות מהבית החדש שלכם. אבל מה קורה אם מצאתם בתום השיפוץ תקלות וליקויים? מי הכתובת שלכם במקרים כאלה? 

לאחר סיום השיפוץ, האחראי לטיפול בבעיות ותקלות הוא בדרך כלל הקבלן המבצע. לרוב הקבלן אחראי לשאת באחריות רק בתקופה הקרובה לסוף השיפוץ ולכן חשוב לבצע בדק בית מקיף מיד בסיום השיפוץ. כדי להבין את הנושא לעומק, נדבר על כמה מושגים – אחריות, תקופת בדק ושנת בדק. 

שנת בדק – היא שנה שבמהלכה ניתן לאתר ליקויים בתוך שטח הדירה או המבנה ולהעביר את המידע לידי הקבלן המבצע. השנה נספרת מסיום הפרוייקט, כלומר מהרגע בו קיבלתם את המפתחות לדירה/בית החדש. כחלק מאחריות הקבלן במהלך שנת הבדק, עליו לתקן את הליקויים שנמצאו במידה וקיימים, ולשאת בהוצאות התיקון. 

אחריותכם להודיע לקבלן שלכם על הליקויים שהתגלו במהלך שנת הבדק. במידה ולא עשיתם זאת, אין לקבלן חובה לקבל את תלונותיכם ולמעשה אתם מוותרים על זכויותיכם ולא תוכלו לקבל מענה על חשבון הקבלן לליקויים אלו. 

חשוב שתשימו לב – מבחינה משפטית, המונח המוגדר בחוק הוא תקופת בדק ואין תוקף אמיתי למונח "שנת בדק". תקופת הבדק משתנה בין החלקים השונים של הבניין, ולכן יכול להיות שתהיו זכאים לטיפול של הקבלן המבצע גם לאחר תום השנה הראשונה. תקופת האחריות – מתחילה בסוף תקופת הבדק. תקופת האחריות נמשכת תמיד 3 שנים בנוסף לתקופת הבדק. ההבדל בין תקופת בדק לתקופת האחריות הוא שבתקופת האחריות הדייר צריך להוכיח שהאחריות לתיקון הליקוי היא של הקבלן ושאותו ליקוי לא נגרם מסיבה אחרת. תקופת הבדק והאחריות אכן יכולים לחסוך מכם הוצאות מיותרות ומגנים עליכם מהתעסקות נוספת בליקויים. אך לצערינו, במקרים רבים השיפוץ נגמר בעבודה רשלנית ונזקים שגוררים אחריהם תביעות, עוגמת נפש ואף סכנות בטיחות ממשיות. כבעלי נכס, הדרך שלכם לוודא שהפרוייקט יגמר בכמה שפחות ליקויים ותקלות היא להעזר בבודקים מוסמכים ומנוסים או שמאי לביצוע בדק בית במהלך השיפוץ. 

במהלך השיפוצים נגרמים פעמים רבות נזקים למבנה, כמו פגיעה בקורות, יצירת סדקים או חורים ברצפה ובקירות ועוד. נזקים אלו עלולים להתפתח לסכנת בטיחות לכל דבר ואף לגרום לצרות עם השכנים שהליקויים אצלכם הגיעו אליהם. תשמחו לשמוע כי במסגרת בדק בית ניתן לגלות ליקויים במבנה (שנוצרו במהלך השיפוץ או היו קיימים לפני), לוודא שהחומרים בהם משתמש הקבלן איכותיים ועומדים בתקנים ועוד. לכן בהחלט מומלץ להשקיע בהבאת אנשי מקצוע לצורך בדיקה והערכה של מצב השיפוצים.   

האם כדאי לבצע בדיקה לאחר השיפוץ? לדעתי, ישנם יתרונות רבים בביצוע בדק בית לאחר השיפוץ. בהנחה ואתם לא קבלנים מנוסים בעצמכם, בודק מוסמך הוא איש מקצוע שביכולתו לעלות על כל הליקויים שבעבודת השיפוץ ובמבנה עצמו ולהפיק דו”ח ליקויים הנדסי רשמי. 

  

למה משמש אותנו דו"ח זה? 

מבחינה משפטית, יהיה בידכם מסמך רשמי הקביל בבית משפט ושיגן עליכם במקרה של תביעה המוגשת כנגד הקבלן או תביעה נגדכם מצד השכנים. בודק מוסמך יוכל גם לשמש כעד מומחה במקרה של משפט ולכן ישמש אתכם כגיבוי לכל מקרה. כמו כן, תוכלו להיעזר בדו"ח זה במהלך משא ומתן מול הקבלן לביצוע התיקונים הנדרשים לליקויים שנמצאו במסגרת תקופת הבדק או תקופת האחריות, היות והדו”ח כולל הערכה כספית לתיקונם. לא רק זה, אלא גם שבודק מנוסה יוכל לעזור לכם בתהליך המיקוח, מאחר ויש בידיו הכלים והידע להתמצא בשוק ולפתור בעיות מול הקבלנים, בניגוד לבעל נכנס ממוצע.   

תקופת השיפוץ היא תקופה אינטנסיבית ביותר וגם בסופה בעיות עלולות לשוב ולעלות. אם אתם רק בתחילת התהליך, מומלץ לעגן בחוק באמצעות חוזה העבודה עם הקבלן את כל הדברים עליהם יישא הקבלן אחריות, את זכויותכם וחובותכם בתהליך השיפוץ וכמובן להגדיר את התקופה בה יחולו חובות וזכויות אלה. 

אם אתם באמצע או בסוף השיפוץ, אל תהססו להעזר בבעל מקצוע מנוסה ומוסמך שיערוך עבורכם בדק בית ואולי אפילו יציל אתכם מליקויים לא צפויים והרבה כאב ראש. 

רוצים להכיר יותר? לשוחח איתי באופן אישי?
השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם